Wednesday 8 April 2009

MY GOOD FRIEND AND HIS ADOPTED DAUGHTER

A long lost friend visited me yesterday. We became friend a long time ago, way back in 1989.

Yes, it was twenty years ago.

He still looked the same. A same person, except that he is now in a different stature. He is going to a country representing the King, the SPB Yang DiPertuan Agong. He is a new Ambassador of Malaysia to that country.

He had five passports in his hand and he showed me one of them, a brown covered passport. I took it and realised that it was a travel document called Certificate of Identity, belonged to a pretty five years old girl. It was actually not a passport, but can be used to travel in-leiu of passport.

He told me that he had adopted the girl and the girl cannot be issued a proper passport because she is stateless. Meaning that she is not a citizen of Malaysia and also not a citizen of any other country. Her mother, an Indonesian lady abandoned her five days after gave birth to her in Malaysia. Because she was abandoned right after birth, no one can register her birth in the Indosesian Embassy to claim her citizenship as the right to register is only accorded to her maternal parents, who had already disappeared.

After hearing the story, I knew that my friend is taking a huge responsibility. Not only he will look after the girl's welfare, he would also have to accept the girl as his own. When she grows up, she will definitely ask a lot of questions about her identity as she is diferent from other siblings. Any wrong words from the family members would have a huge consequences.

I asked a quite important question to my friend. Would he take the girl as his own and he said yes. I asked him another question, if he considered the girl as his own, is he going to distribute his asset and property fairly between his children including the adopted girl knowing it very well that the girl is not entitled even a single cent from his estate. He told me that he knows it very well that the girl would not be entitled of anything in the event of his death under the Islamic Law of the country. But he had already vowed that the girl is one of his own. To make sure the girl would get a fair share of his estate, he transfered one of his plots of land in Kedah under the adopted girl's name and the land is left under a trustee until the girl reached the age to hold the property. He told me that if he dies tomorrow, he will die happy because he did not abandon the girl, not just like the girl's real mother abandoned her.

The law may not recognised the girl as his own child, but his action would secure her welfare and she would have no doubt as being part of the family.

I was amazed. Not everybody have the same heart as my friend.

I wish him well for his new ambassadorship. May god bless him.

14 comments:

second generation. said...

Sepatutnya kena buat macam tu la. Anak perempuan tu kena dapat lebih dari anak2 yang lain untuk menanam sifat pengasih dan sifat penyanyang pada anak2 yang lain. Bukannya sifat menbenci. Tersentak dengan kisah ini.

east43street said...

penangboy....
Itu lah perangai manusia. Anak sendiri memang disayang. Anak pungut tiada harga dan dibuang. Cerita sahabat saya diatas menentang arus. Saya hormat dengan dia.

Anonymous said...

alhamdulillah..sungguh mulia hati ambassador itu..semoga anak itu membesar dgn sempurna dan tahu membalas jasa org yg sanggup membesarkan dia tanpa mengambil kira asal usul anak kecil itu.

east43street said...

Anonymous....
Itulah sikap org Melayu. Sikit-sikit perlu kira asal usul. Bayi yang baru lahir tanpa mengira asal usul adalah putih seperti salji. Org yang membesarkannyalah yang mencorakkan bayi tersebut. Lagipun bayi tersebut tidak meminta diambil oleh sesiapa. Sesiapa yang mengambil bayi baru lahir jika tidak mahu menganggap sebagai anak sendiri sebenarnya telah gagal menunaikan tanggungjawabnya. Kalau setakat nak bela, sesiapa pun boleh bela.

east43street said...

Anonymous....
Satu lagi sikap orang Melayu, setiap jasa baik itu meminta balasan. Kalau setakat membesarkan anak yatim dan meminta balasan, lebih baik, maka sia-sialah.

Anonymous said...

saya bersetuju dgn pendpt east43street itu..cuma, ibu bapa mmg tidak mengharapkan balasan..bg saya tanggungjawab dan kesedaran seorang anak terhadap ibubapa yg membesarkan mereka lebih penting.saya rasa jika east43street sbg seorang ayah mesti berbangga memiliki anak yg demikian.

Faz said...

saya kurang bersetuju bila dikatakan tentang sikap orang Melayu. sepatutnya ia bergantung kepada individu tu sendiri. tiada kena mengena dengan sikap orang Melayu. maaf mencelah. segala yang berlaku kita jadikan tauladan dan pengajaran.

east43street said...

Anonymous....
Terima kasih kerana bersetuju. Kalau tak bersetuju pun tak apa. Bak kata orang putih 'I agree to disagree'. Terima kasih juga kerana berminat dengan cerita sahabat saya yang berhati mulia tu.

Cerita sahabat saya tidak ada kena mengena dengan perasaan bangga mengenai anaknya. Ceritanya adalah berkenaan anak angkatnya yang dianggap sebagai anaknya sendiri, dianggap sebagai anak sendiri dari hujung kaki sehingga ke hujung rambut, kasih sepanjang hayat. Dia tidak membuat anak itu sebagai menumpang didalam rumahnya.

Mungkin pada suatu hari anak angkat itu akan hilang kasih sayang pada sahabat saya itu atas sebab-sebab yang cuma Allah sahaja yang tahu. Saya rasa sahabat saya itu akan tetap rasa bangga kerana dari awal hingga akhir dia telah mengambil anak itu sebagai anaknya sendiri.

Saya rasa kawan saya mungkin tak berbangga jika dia mengambil anak itu cuma untuk menumpang membesar dirumahnya.

Wallahualam....

east43street said...

Faz....
Terima kasih kerana menghantar komen. Betul, bukan semua org Melayu begitu. Contohnya sahabat saya itu juga org Melayu.

Silap saya..... maaf.

HAPPY FAMILY said...

as'kum...
saya rasa harta yg paling bernilai dimuka bumi ini adalah kasih sayang keluarga kepada anak tak kira la anak sendiri atau pun anak angkat...harta di dunia ini hanya lah seketika...bila dh meninggal dunia hanya tiga benda saja yg tak terputus iaitu doa drpd anak yg soleh,soleha dan juga doa ibu bapa yg tak terputus,yg kedua amaljariah, dan last kali amalan kita semasa hidup...tapi sahabat east43street itu dan ibu2 angkat yg memelihara anak yatim akan dapat pahala yg besar drpd ALLAH S.W.T dan anak2 itu patut lah rasa bersyukur...

JANGAN KERANA HARTA,KASIH SAYANG KELUARGA TERABAI!!!

JANGAN TERLALU TAKSUB DENGAN HARTA!!!

east43street said...
This comment has been removed by the author.
east43street said...

Happy Family....
Betul kata anda. Saya sangat bersetuju. Ibu-ibu yang memelihara anak yatim akan mendapat besar pahala. Tapi, jika salah pelihara atau menipu anak yatim itu pula, maka sangat besar pulalah dosanya. Contohnya memakan harta anak yatim atau membiarkan orang lain memakan harta anak yatim.

Berkenaan dengan harta pula, sekali lagi saya sangat bersetuju. Ya.... jangan terlalu taksub dengan harta.

Malang jika harta dinilai lebih tinggi dari hubungan kasih sayang sekeluarga. Merebut harta lebih penting dari merebut kasih sayang.

Terima kasih bagi komen anda yang baik.

Anonymous said...

Saya sangat terharu dgn cerita ambassador tu.Bila saya amati komen-komen East43street berikutnya,seolahx malang menimpa diri East43street.Nasib baik pihak yang buat aniaya tu bukan blogger.Kita hanya dapat mendengar sebelah coin sahaja.Tak dapat scenario sepenuhnya.Lebih baik berdepan sahaja dan luahkan isihati, atau jemput the other party masuk blog.Bolihlah bloggers lain beri pandangan.

east43street said...

Anonymous 04:31....
Ketawa saya membaca komen ini. Kawan saya itu sendiri tidak terharu dengan cerita ini. Kasih sayang yang diberikannya adalah tulen dan dia bahagia. Tak ada apa yang nak diharukan rasanya.

Pada diri saya pula tidak ada apa-apa malang yang menimpa diri saya. Cuma jika cerita ini mengguris hati individu lain, saya pohon maaf. Bukan niat saya membandingkan ketulusan hati sahabat saya dengan apa yang dibuat oleh individu lain didalam keadaan yang sama. Itu hak masing-masing.

Cerita sahabat saya tiada kena-mengena dengan orang lain.

Berkenaan dengan bloggers pula, dunia blog ini terbuka luas. Sesiapa juga boleh buka blog.

Blog saya terbuka. Saya benarkan sesiapa yang tidak bernama memberi komen. Tiada sekatan